Niels van Doormalen wil een revolutie ontketenen in de musicalwereld. Er moeten meer verhalen over vandaag komen, waarbij amusement en engagement hand in hand gaan.
Patrick van den Hanenberg
26 juni 2019, 9:40

Tijdens een openbare discussie in het Allard Pierson Museum over het advies van de Raad voor Cultuur over muziektheater sprak de twintigjarige Amsterdammer Niels van Doormalen Joop van den Ende aan. Of de nestor van het producentengilde wist dat er een aanvraag voor een studiebeurs bij de VandenEnde Foundation op tafel lag voor de masteropleiding Producing for Musical Theatre aan het Goldsmiths College, verbonden aan de University of London. Van den Ende en het bestuur van de Foundation waren onder de indruk van de jonge, ambitieuze kandidaat en kwamen met een substantiële studiebeurs over de brug.

Nederlandse studenten die een theateropleiding in het buitenland volgen, dat is niets nieuws. Maar Van Doormalen is de eerste Nederlander die aan die prestigieuze universiteit de opleiding tot producent volgt. Om tot de tien gelukkigen te behoren die jaarlijks van over de hele wereld worden aangenomen, moest Van Doormalen met een uitgesproken visie komen. Die heeft hij ontwikkeld toen hij tijdens zijn studie theaterwetenschap in Tilburg als productieassistent meewerkte aan onder andere de musicals Soof, The Color Purple en Fun Home.

Hot topics

“Mijn definitie van musical is niet rigide. Ik sta open voor een cross-overbenadering met toneel en opera. En deze geïntegreerde musical moet in aanmerking komen voor subsidie, zoals ook na de oorlog toneelschrijvers financieel zijn ondersteund. Inhoudelijk moet het ook anders, want we kunnen wel stellen dat het afgelopen musicalseizoen niet groots is geweest. Er moeten meer verhalen over vandaag komen, waarbij amusement en engagement hand in hand gaan.”

Niels van Doormalen, student en wellicht de coming man in de Nederlandse musicalwereld. BEELD CHARLOTTE GRIPS

“Ik zie drie belangrijke onderwerpen: gender­identiteit, ons postkoloniale verleden en technologie. Dat zijn de hot topics, die allemaal te maken hebben met de vraag of je je wel veilig voelt in de samenleving. Daarnaast moeten we ook af van de importcultuur. Ik zet me niet af tegen de oude generatie producenten, ik sta ten slotte op hun schouders, maar we moeten meer moeite doen om een jong publiek aan te trekken en daar heb je ook jonge makers en producenten voor nodig.

Crowdfunding

“Musical heeft de potentie om veel mensen te bereiken, maar hoeft hen niet te vormen. Het gaat om het voorleggen van vragen. Een goed voorbeeld is Hadestown, waarin de Griekse mythologie slim met Donald Trump wordt verbonden, en de vraag wordt gesteld: Waarom zouden we een muur bouwen? Toen ik de producent van deze musical in Londen benaderde hoorde ik dat Albert Verlinde de rechten al had gekocht. Dat is geruststellend.”

Op 30 augustus zal Van Doormalen in theater Crea zijn visie ontvouwen over de nieuwe musical met gezonde financiering. Hij neemt dan een aantal jonge componisten en vocalisten mee om zijn ideeën van voorbeelden te voorzien. Ook is hij via voordekunst.nl een crowdfundingactie begonnen (die 9 juli afloopt) om zijn studie in Engeland te voltooien en in Nederland de infrastructuur op te zetten voor zijn nieuwe musical. Want, zoals hij zegt: “Ik kom zeker terug naar Nederland hoor.”