TILBURG – In Tilburg zijn plannen voor een werkplaats voor vernieuwing van de musical. Jonge musicalartiesten kunnen experimenteren met het populaire genre. Niels van Doormalen is een warm pleitbezorger van dit laboratorium.

Joost Goutziers 01-08-19, 11:03 Bron: BD

Een laboratorium waar jonge zangers, dansers, acteurs en componisten experimenteren met musical. Dat heeft Niels van Doormalen (20) voor ogen. En dat in Tilburg, want daar zijn de succesvolle musicalopleidingen. ,,Joop van den Ende zei pas nog dat veel musicaltalenten in Tilburg zijn opgeleid.”

Grote rol voor Tilburg

In de danssector bestaan productiehuizen die jonge dansers naar een hoger niveau tillen. Toneelgezelschappen nemen die rol op zich bij het begeleiden van jonge acteurs. Maar bij musical is er geen laag tussen de opleidingen en de grote professionele producties. Van Doormalen ziet een grote rol weggelegd voor Tilburg dat zich profileert als een stad van makers. Mogelijk in samenwerking met M-Lab, Amsterdams productiehuis voor musicaltheater, dat nieuw leven wordt ingeblazen. De plannen sluiten aan bij landelijke ontwikkelingen. De Raad voor Cultuur is pleitbezorger voor de ontwikkeling van musical en muziektheater.

Theaterwetenschappen

Van Doormalen studeerde theaterwetenschappen in Amsterdam, deed een jaartje Communicatie en Informatie Wetenschappen bij Tilburg University en volgde tegelijkertijd de vooropleiding muziektheater in Tilburg. Ook 

kreeg hij les op de Musical All Factory (MAF) in de stad.

Niels van Doormalen
Niels van Doormalen © Charlotte Grips

Serieus nagedacht

Hij kwam erachter dat hij graag achter de schermen werkt, liever musicals produceert dan dat hij als acteur op de planken staat. In september start Van Doormalen in Londen aan de eenjarige master opleiding Producing for Musical Theatre. Hij s daar de eerste student uit Nederland. Voor zijn plannen voor een musicalwerkplaats heeft hij gesprekken gevoerd met Theaters Tilburg, Hogeschool voor de Kunsten en Het Zuidelijk Toneel. Fontys en Theaters Tilburg lopen namelijk met dezelfde plannen rond. In de stad wordt serieus over een laboratorium voor musical nagedacht. Het accent ligt daarbij op bundeling van de krachten die er toch al zijn.

,,Musical in Nederland bestaat niet zo lang”, zegt Van Doormalen. ,,Sinds 1960, ‘My Fair Lady’ was de eerste. In Engeland en Amerika heeft musical een lange traditie. In ons land wordt musical voornamelijk gezien als amusement, maar het genre kan ook maatschappelijk geëngageerd zijn en hybride, met crossover met opera en toneel.” Hij wil de genres integreren en grenzen doorbreken.

Experimenteren

De vernieuwing van musical kan beginnen in Tilburg, denkt Van Doormalen. Daar maakt hij zich sterk voor. Hij ziet een voortrekkersrol weggelegd voor de musical- en muziektheateropleidingen van de Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Hij pleit voor een werkplaats, gesubsidieerd door Rijk, provincie, gemeente Tilburg, waar de musical zich kan ontwikkelen. De producties die daar worden gemaakt en slagen kunnen dan door commerciële producenten op de markt worden gebracht. Grote producenten van musicals gaan experimenten nu nog uit de omdat die financiële risico’s met zijn meebrengen.

Behalve de crossover tussen genres wil Van Doormalen dat in Nederland nieuwe musicals worden geschreven, met nieuwe composities en nieuwe libretto’s. De vernieuwende musicals kunnen volgens hem goed aansluiten bij maatschappelijk actuele thema’s. Hij denkt aan thema’s als gender, het postkoloniale verleden van Nederland en de technologische ontwikkeling.

Toneelgezelschappen

Om musical te vernieuwen ziet Van Doormalen ook een taak voor de gesubsidieerde toneelgezelschappen. Die zouden hun repertoire kunnen verbreden. Dat sluit dan weer aan bij ontwikkelingen bij gezelschappen die nu al muziek, zang en dans in voorstellingen verwerken.

De Brabantse musicalproducent in spe gaat zijn visie op 30 augustus presenteren bij CREA in Amsterdam. Daar wordt hij bijgestaan door alumni van Fontys Hogeschool voor de Kunsten en Bas Verberk, raadslid voor D66 in Tilburg.